Det blir extra viktigt med mat när man är ute i skog och mark, att hålla sig mätt, att fylla på kroppens depåer med energi så att vi orkar traska. Vi behöver en massa lagrad energi, det går åt mer än man tror. Man gör av med en massa energi av att röra sig under ganska långa stunder i varierande terräng, dessutom svettas vi. Regnar det eller är kallt förbrukas energin ändå snabbare och man kan behöva äta mer eller oftare än annars. Allt det här är individuellt och man behöver lära sig hur man funkar som person under olika förhållanden.

 

Har vi med oss barn på våra turer är det än viktigare, att inte slarva med påfyllningen. Vår förmåga att fatta bra beslut ökar om vi har bra med mat i kroppen, med barn i sällskapet ökar kraven på säkerhetstänk och god framförhållning.

 

Jag lagar olika mat lite beroende på om jag är på en lägerplats några dagar eller om jag rör på mig varje dag och byter lägerplats. Är jag på samma ställe så kan jag bära med mig mer råvaror och då blir det mer grönsaker, frukt och liknande på menyn. Går jag en tur och byter lägerplats varje eller varannan dag ser innehållet i packningen självklart lite annan ut och får baseras på mer torrvaror och sånt som inte väger eller är skrymmande. Men jag försöker ändå ha med bra korv, några frukter och lite rotsaker/grönsaker. De får utgöra de första dygnens måltider.

 

Soppa och gryta är väl bland det jag tycker är godast att äta ute i skogen, det är varmt, mycket smaker och man har allt i samma gryta när man lagar. Man kan dessutom variera soppa och gryta i nästan oändlighet (Är jag själv så äter jag dessutom direkt ur grytan, inte mer disk än nödvändigt och maten håller sig varm lite längre och man kan värma på maten om det behövs)

 

Gryta och soppa är i min värld lite samma sak - bara olika mycket vätska. Gör jag en krämig gryta, kan jag späda med vätska och få en soppa om jag lägger till lite buljong eller annan smak, så att den inte blir vattnig. En soppa kan man tillsätta mer tillbehör i, t.ex couscous som sväller och ger en mer gryt-känsla.

 

Man kan utgå från en god och bra pulversoppa (Varma koppen eller liknande) lägga till det man gillar och få en bra måltid. Vanliga nudlar som har en liten buljongpåse i förpackningen är toppen att ha som utgångspunkt till soppa. Koka upp vatten, skär valfria rotsaker i tunna skivor och koka tills de är nästan ätklara. Knacka försiktigt sönder nudlarna i påsen innan du häller dem i det kokande vattnet, tillsätt buljongpåsen, lägg till tunna slantar av en god korv och låt koka tills nudlarna är klara. Här sätter bara fantasin och våra smaklökar gränsen.

 

Tomatkonserv/tetra (finns ju dessutom i smaksatta varianter om man vill ha det) som man kokar upp, tillsätter röda linser, kryddig korv, eller Falukorv, buljong och låter koka ihop till en gryta. Även här har jag med grönsaker att tillsätta efter vad jag nu vill ha. Jag har alltid med torkade örter i en burk - det ger bra smak på maten och man kan även ha det i sitt bröd. Att doppa ett varm, nygräddat bröd i soppan kan få vilken enkel soppa som helst att kännas som lyx.

 

Örterna jag har med blandar jag i ordning hemma lite utefter vad jag tänker laga för mat därute.

 

Jag använder mig av en del torkade soja-produkter, bl.a “färs” och “bitar” som är riktigt bra. När jag pratar korv, så är det värt att nämna att jag alltid utgår från korv med så hög kötthalt jag bara kan hitta. Vill slippa onödiga tillsatser och utfyllnader som kroppen ändå inte behöver.

 

Att ha med ett färdigt mål mat i packningen när man byter boplats är toppen och jag slipper gärna mackor. Har en bra mat-termos med sked i locket som rymmer en ganska rejäl portion - i mina mått mätt - den laddar jag med soppa eller gryta innan avgång.

 

Falukorv är något jag sällan äter hemma, men ute i skogen fyller den en bra funktion eftersom den går att både ha i gryta och soppa, dessutom är den goda att grilla än grillkorv. Tjocka skivor med bacon runt - är en favorit, går att äta i hamburgerbröd eller som det är.

 

Ägg är av mig en mycket uppskattad råvara. Allt i ett litet skal, bra med protein och lätt att äta. Några kokta ägg, väl nedkylda direkt efter kokning håller sig minst två dagar i packningen. Har man lägerplats vid en sjö kan man med fördel förvara äggen nedsänkta i en påse. Det finns bra ägg-lådor i plast att köpa, så spar vi på folie och har mindre skräp att bära hem. Kokta ägg är ju mättande precis som de är, rakt av med lite salt. Stekt ägg med t.ex grillad falukorv och lite pasta kan väl ingen hungrig mage tacka nej till.

 

 


 

Det här med mat ligger mig varmt om hjärtat. Att äta ordentligt och gott är en förutsättning för att må bra, inte bara hemma i vardagen utan även när man är på strövtåg och som aktivt tränande person blir bra mat en viktig pusselbit i livet.

När jag var liten var skogsmat oftast detsamma som medhavd fika och mycket korvgrillning. Under många år arbetade jag med ungdomar på en skola, med internat. Vi bedrev lägerverksamhet på loven och var mycket ute i skogen med eleverna. Där arbetade jag tillsammans med 2st fd Fältjägare och några andra med ganska lång erfarenhet av skogsliv. Där föddes mitt intresse för att laga mat ute i skogen, inte bara ha med matsäck och det har sedan blivit mer och mer, allteftersom jag själv börjat vistas mer och mer ute i skog och mark. Eftersom jag är mjölkprotein-allergiker har jag fått hitta lösningar som funkar för mig.

Det är ju precis som hemma i köket, att bara fantasin sätter gränser. Så våga prova saker, nya smaker och sätt ihop era egna favoriter att laga utomhus. Dessutom är det ju så att man är i ett tacksamt läge med utemat - eftersom allt smakar lite godare ute i skogen, t.o.m blodpudding!