Planera vandringen redan hemma och få ut så mycket som möjligt av turen när du väl är ute. Räkna med att det går långsamt när du är ute längs med vandringslederna, även om du kan springa milen på 45 minuter och går elljusspåret i 6 km/h så behöver du planera betydligt luftigare nu. Drygt 3 km/h är mer realistiskt. Och sedan lägger du på tid för att stanna vid någon trevlig utsiktsplats, vindskydd eller tjärn i skogen. Det finns ingenstans batterierna laddas så snabbt som de där stunderna när det bara går att vara i naturen.




Var hittar du bra vandring?

Ofta finns det massor att upptäcka i det egna närområdet. Ladda ned appen ”Naturkartan” så får du massor med bra vandringsförslag direkt i mobilen. Annars brukar Länsstyrelsen eller Turistinformationen ha bra information. Vill du vandra med en erfaren ledare har Svenska Turistföreningen och Friluftsfrämjandet många turer, både en och flera dagar.

 

 

Behöver man vara vältränad?

Det fina med vandring är att längden, hastigheten och terrängen lätt kan anpassas oavsett träningsbakgrund eller förmåga. Lyssna på din kropp så får du viktiga signaler, de vanligaste skadorna är överbelastade knän och ryggar, skavsår och vätskebrist. Förebygg genom att gå i din egen takt och försök hålla nere vikten på ryggsäcken så mycket som möjligt. Vandringsstavar är ett bra stöd om du rör dig i kuperad terräng, de hjälper dig hålla balansen och avlastar knäna i nedförsbackar.

 

 

Utrustning

Vad behöver man ha med sig på en dagstur? Behöver det bli dyrt? Köp inte saker du inte behöver, men när du väl handlar välj kvalitet. Börja med att använda vad du har och bygg på med den utrustning du saknar när du varit ute så mycket att du vet vad du behöver. 

Ett riktigt bra grundtips, för alla typer av vistelse i naturen är att du klär dig i lager. Underställ närmast kroppen, värmande mellanlager i fleece eller ull och ett ytterlager som skyddar mot väder och vind. Kläderna ska sitta bra och inte skava någonstans. Ta av dig ett lager om du är varm, eller förstärk med mössa och vantar om du fryser.

 

 

Så väljer du rätt skor

Rätt skor till vandringen minskar risken för belastningsskador och otrevliga skavsår. Egenskaper som är viktiga för en vandringskänga är att den ska ha en tjock och stabil sula, om du försöker vrida sulan med händerna ska den inte ge med sig. En vridstyv sula ger stöd till foten när du kliver över stenar och rötter.

Ska du gå på plan terräng med lätt packning klarar du dig bra med ett lågt skaft på skon. Enklare dagsturer, hundpromenader och skogsturer klarar du dig med en grövre gympasko. När du går i mer krävande terräng, som fjällmiljö, behöver du en rejälare känga med skaft som går upp över ankeln. Att vandra med full packning på ryggen och i backig, krävande terräng sätter press på knän och leder. Det höga skaftet på kängan hjälper till att stadga upp kroppen och avlastar knän, ben och rygg.

 

- Gå in skorna innan du ger dig iväg en längre tur.

- Använd dubbla sockor så minskar friktionen mot huden.

- Lufta fötterna under vandringsturen, torra fötter får inte lika lätt skavsår.

- Välj en större skostorlek än du normalt har eftersom fötterna sväller när du går.

- Vet du med dig att du lätt får skavsår - förebygg genom att tejpa fötterna redan hemma.

 

 

Så väljer du en lämplig ryggsäck

Hur stor ska ryggsäcken vara? Ryggsäckar finns i storlekar från 20 liter upp till över 100 liter. Det viktiga är att ryggsäcken rymmer allt du behöver ha med dig under vandringsturen. Ska du gå långt och bära tung packning behöver du en rejäl ryggsäck med ett bra avbärarsystem.
Välj en ryggsäck som sitter skönt på ryggen, har de remmar, fickor och de tillbehör och detaljer du kan behöva. Vissa ryggsäckar har inbyggd termoshållare, andra har medföljande sittunderlag eller vadderat fodral för laptop. Fundera på när och var du kommer använda ryggsäcken och anpassa valet av ryggsäck efter det.

 

7 viktiga saker till vandringsturen

- Vattenflaska, kroppen behöver fyllas på under turen

- Kaffetermos eller kokkaffe som du förbereder framför elden

- Varm tröja i fleece eller ull

- Sittunderlag som skyddar dig från markkyla

- Något att äta - mackor, nötter, energibar eller choklad

- Mössa och tunna vantar om du blir kall när du sitter

- Karta och kompass över området du ska besöka

 

 


 

Angeliqa Mejstedt älskar all typ av vandring, ja hon ser det som en mission att inspirera andra till att ta sig ut på Sveriges leder. Besök vandringsbloggen.com för massor av bra tips.