Mat på fjällvandring ska vara riktigt god, ha låg vikt och dessutom vara lätt att laga. Det tar ett par fjällvandringar för att lära sig allt kring maten, men här är ett par tips på vägen:

 


BILD: Le Trek

 

För att få låg vikt på maten

- Ta bort alla ytterförpackningar.
- Ta inte med mer mat än du behöver, om du bara behöver två portioner potatismos så tar du bort resten i påsen osv.
- Gör en meny så är det lättare att beräkna maten.
- Det räcker med någon extra måltid, ta inte med mer (här passar en frystorkad måltid bra).
- Fokusera på mat med stor andel fett, då fett innehåller mer energi än t.ex. kolhydrater per viktenhet.
- Torka maten, det spar oerhört mycket vikt.

 

Lättlagad fjällmat

- Mat som lagas i en gryta är enkelt, risotto är en favorit.
- Fundera på koktider på din mat - femminuterspasta spar bränsle jämfört med femtonminuters-varianten.
- Finfördelat mat (tex finskuren, torkad potatis), både blöts upp och tillagas snabbt.
- Få moment är ofta skönt, t ex. att såsen och köttet kokar ihop istället för att koka sås och laga kött var för sig.
- Låt maten bli färdig genom efterkokning, ris kan t ex bli färdigt om du ställer av riset innan det är färdigt och isolerar kärlet. Då kommer riset att bli klart utan att det går åt bränsle.

 

Hur får du god smak på maten?

- Kolla i kokböcker, leta redan på goda recept och försök översätta smakerna till lätt fjällmat.
- Använd buljong istället för salt.
- Umami-rika tillbehör som soja och parmesan rekommenderas!
- Använd smakrika såser som teriaki, stark senap och wasabi
- Ta med ett litet krydd-kit som du kan piffa upp maten med. Kitet kan innehålla piripiri, tabasco, sambal oelek, kycklingbuljong, svartpeppar och timjan.

 

 

Fler tips finns i boken Fjällmat